stadse allures

18 januari 2024

stadse allures

Het werd Meierijstad want de ambities waren groot na de fusie. En dat zullen we weten. Ondernemers passen zich daar graag bij aan, dus wekt het geen verbazing als je in de Stadskrant een paginagrote advertentie tegen komt van het project STADS. Ja, met hoofdletters.

Want het moet groots. 23 luxe appartementen in de verkoop in het centrum van Veghel in diverse prijsklassen. Toch niets bijzonders zou je denken. Tot je leest, dat er ook zes appartementen te koop worden aangeboden als beleggingsobject voor de verhuur. (Zie foto)

Foto: Stadskrant / Stadskrant

En dan gaan de alarmbellen rinkelen.

Want we hebben immers sinds maart 2022 zelfbewoningsplicht. Dat wil zeggen dat mensen die een huis kopen er zelf minstens drie jaar in moeten wonen voor ze het weer mogen verkopen of verhuren. Hoe kan dit dan, vroegen wij ons af. Logisch dus dat we in de raad van donderdag 25 januari vragen gaan stellen aan het college over deze kwestie. Gaat het hier om het  inmiddels verplicht percentage sociale huur? (Het zijn kleine appartementjes van 41 vierkante meter voor 240.000 euro) Gaat een particulier dan woningbouwcorporatie spelen? Wordt er gehandhaafd op de zelf-bewoningsplicht?

Kortom: reden genoeg om het college kritisch te bevragen op het beleid dat hier gevoerd is en wordt.

Hieronder de vragen van onze SP fractie

Een paginagrote advertentie in de Stadskrant Veghel.

STADS, 23 appartementen in diverse prijsklassen.

Waaronder 6 beleggingsappartementen voor de verhuur van 240.000 euro.

Deze advertentie heeft ons zeer verbaasd gelet op de zelfbewoningsplicht bij aankoop van een woning die sindsmaart 2022 in onze gemeente geldt.

Onze vragen daarover zijn de volgende:

- Is uw college met ons van mening dat nieuwbouw appartementen niet als beleggingsproduct moeten worden aangeboden gelet op het geldende beleid?

- Is uw college van plan om handhavend op te treden tegen de aangeboden appartementen als belegging?

- Betreft het hier (gezien de prijs) het percentage sociale huur dat van toepassing is?

- Zo ja, hoe wordt dan gegarandeerd dat de huur van deze appartementen onder de sociale huurgrens blijft?

- Is uw college bereid om maatregelen te ontwikkelen om te voorkomen dat in de toekomst appartementen aangeboden worden als belegging voor de verhuur?