“Gat in de weg” ….daar wordt aan gewerkt.

22 januari 2024

“Gat in de weg” ….daar wordt aan gewerkt.

Vorige week, stelde onze SP fractie vragen n.a.v de vele "gaten in de weg"  We kregen een uitgebreid antwoord, die wij graag met u willen delen.

SP raadslid Tonnie Wouters : "Al met al is het probleem van gaten in de weg weer onder de aandacht gebracht. We hopen dat de gemeente voortvarend aan de slag gaat. We houden het in de gaten. "

Hieronder de antwoorden van de gemeente;

1. Worden de gaten in de weg veroorzaakt door verzakking van het riool? De verzakkingen worden op meerdere plaatsen veroorzaakt door gescheurde aansluitleidingen. De aansluitleidingen liggen wat hoger in de weg en zijn vaak wat gevoeliger voor breuk door verkeerbelasting. Door de hoge grondwaterstanden van de afgelopen periode is er grondwater via de gescheurde aansluitleidingen het riool in gestroomd. Hierbij stroomt ook zand mee het riool in, waardoor er kleine verzakkingen in het wegdek ontstaan.

2. Zo ja, wanneer staat de vervanging van het riool in deze wijk op de planning? Op basis van inspecties hebben we voor de kerstvakantie een paar kleine deelreparaties uitgevoerd in het hoofdriool. Het hoofdriool is ca 50 jaar oud en de verwachting is nu dat dit over 10-15 jaar vervangen gaat worden.

3. Bent u het met mij eens dat het onverantwoord is meer dan een week de genoemde onveilige situatie te laten bestaan? Wanneer er gaten in de weg vallen, stellen we die meteen veilig en proberen we die zsm verhelpen of op te lossen. De combinatie van een langdurig natte periode en de kerstvakantie heeft er in eerste instantie toe geleid dat het wat langer duurt voor dat deze reparaties uitgevoerd kunnen worden. In de eerste week van de kerstvakantie is de buitendienst druk bezig geweest om de gaten in het wegdek veilig te stellen. Op allerlei fronten werd er hard gewerkt om de uitdagingen mbt wateroverlast op te pakken, veilig te stellen en af te handelen. In de tweede week van de kerstvakantie zijn onze aannemers met meerdere ploegen terug gekomen om een poging te ondernemen om deze aansluitingen te repareren. Door de langdurige regenval, en de hoge grondwaterstanden kregen onze aannemer het niet voor elkaar om de reparaties uit te voeren. Ook na de kerstvakantie heeft het even geduurd voordat het grondwaterpeil gezakt was zodat de aannemers de werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.

4. Zo ja, wat is een oplossing? De grondwaterstanden zijn ivm de droogte wat gedaald, waardoor de aansluitingen gerepareerd kunnen worden. Momenteel wordt er hard gewerkt om de reparaties uit te voeren.

Zie ook...Artikel gat in de weg