Veel belangstelling voor Renske Leijten

7 maart 2023

Veel belangstelling voor Renske Leijten

Op uitnodiging van SP Meierijstad was SP Tweede Kamerlid Renske Leijten te gast in 't Spectrum in Schijndel. In een bomvolle zaal, luisterden mensen aandachtig naar het krachtige en inspirerende verhaal van  Renske, om de campagne ‘Verlaag de kosten: Nationaliseer onze energie’ kracht bij te zetten. (Met dank aan oud Tweede Kamerlid Henk van Gerven, die de avond verzorgde als gast presentator)

Renske : Energie is een basisvoorziening. Iedereen heeft energie nodig en wil dat het liefst zo goedkoop en schoon mogelijk. Omdat onzeenergievoorziening is geprivatiseerd, hebben we er nu niets meer over te zeggen. Commerciële bedrijven verhogen onze energierekeningen enworden lachend rijk, terwijl wij in de kou zitten.

Foto: Rémy groot

De SP vindt het onrechtvaardig om belastinggeld van mensen te gebruiken om winsten van energiebedrijven te financieren. Er is geen enkele transparantie over hoe energieprijzen tot stand komen, maar er is nu wel de garantie dat we winsten financieren met ons geld. Daarom wil de SP weten hoe de tarieven worden vastgesteld en stelt de SP een verbod voor op winst voor energieleveranciers gedurende het prijsplafond. Ook mogen de tarieven gedurende het prijsplafond niet worden verhoogd.

Foto: Remy Groot