Scoutinggebouw Rooi: sprookje of drama?

8 januari 2023

Scoutinggebouw Rooi: sprookje of drama?

Je schrikt je te pletter, als je de raadsinformatiebrief leest over de nieuwbouw scouting Rooi. Waar een forse overschrijding aangekondigd wordt van het budget dat door de raad daarvoor is vastgesteld. Ook na zogenaamde “optimalisering”. Wat betekent, dat er al is gekeken naar mogelijke bezuinigingen. Misschien wel meer dan het dubbele bedrag nodig? Dan val je toch van je stoel. Want het toegezegde bedrag van ruim acht ton is al groot. Want als je een beetje fantaseert over wat je daarvan zou kunnen doen, denk je bijvoorbeeld aan het kopen van een boerderij ergens voor een half miljoen. Dan heb je nog drie ton over om flink te verbouwen. En heb je een leuk optrekje ergens buiten, waarin de scouting onderdak zou kunnen vinden. Met eventueel verhuur van het woongedeelte om de lasten te drukken.

Zou de huidige locatie gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden, bijvoorbeeld sociale woningbouw. Kan de opbrengst van de grond deels nog gebruikt worden voor verdere aanpassingen van de locatie, maar deels ook in mindering gebracht op het beoogde budget. Kom je dus beduidend lager uit dan met het huidige plan. Meer waar voor je geld, lijkt ons. Begin 2023 krijgen we als raad van het college een voorstel m.b.t. het vervolg van dit “toneelstukje”. Dat wat ons betreft kan eindigen in een sprookje of een drama. Het laatste als er gekozen wordt voor nog veel meer investeren in de huidige locatie. Of een sprookje als er wordt gekeken naar mogelijke alternatieven zoals hierboven geschetst. We zijn benieuwd naar de discussie in de raad hierover als het aan de orde komt.