OP de koffie bij...zorgbuurthuis OSS

17 mei 2023

OP de koffie bij...zorgbuurthuis OSS

Een paar weken geleden is in Oss het eerste zorgbuurthuis ('t Hageltje) van Nederland geopend.En inmiddels hebben de eerste bewoners er hun intrek genomen. In 2018 lanceerde de SP het idee van zorgbuurthuis: een plek in de wijk waar ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen met verbinding naar de buurt. Een woon-zorgvoorziening waar je zelf de regie houdt over je leven, maar waar samen dingen doen vereenzaming moet voorkomen. Omdat je netwerk uit de buurt behouden blijft. In Oss is dat idee opgepakt en binnen vier jaar gerealiseerd. Een prestatie om trots op te zijn.

In samenwerking met Interzorg (een instelling voor thuiszorg), Patrimonium (een vastgoedonderneming) en de gemeente Oss is een stichting opgericht die het idee heeft uitgewerkt en een voormalige school (gemeentelijk monument) heeft omgeturnd tot het zorgbuurthuis met 15 woningen en een gemeenschappelijke ruimte, waar ook buurtgenoten welkom zijn.

Omdat het idee van zorgbuurthuis ook ons erg aanspreekt hebben we met een delegatie van de SP afdeling Meierijstad een bezoek gebracht aan dit complex. Waar we uitleg kregen over de totstandkoming, de problemen waar ze toch ook tegenaan gelopen zijn, de organisatievorm en financiering. Kortom: een overzicht van wat er zoals bij komt kijken om een initiatief als dit te verwezenlijken.

Natuurlijk mochten we ook een kijkje nemen in enkele woningen en hebben we het gesprek gevoerd en koffie gedronken in de gemeenschappelijk ruimte. Waar we ook enkele van de nieuwe bewoners troffen en een verzorgster.

Het heeft ons beslist geïnspireerd tot het nadenken over mogelijkheden voor een zorgbuurthuis in de kernen van Meierijstad. We gaan daar zeker actie op zetten.

Website Zorgbuurthuis